måndag 28 april 2014

Förändringar för en giftfri verksamhet

För en dryg månad sedan var jag på en föreläsning om "Giftfri förskola" och sen dess har jag steg för steg förbättrat miljön i verksamheten utifrån de förslag som Naturskyddsföreningen gav, se länk här.

I köket
Förutom att jag fortsätta servera så mycket ekologisk mat som möjligt har jag även tagit bort plasttallrikar och plastbestick, barnen får använda porslin och glas istället. Jag har köpt in rostfria bunkar till matlagningen istället för plastbunkarna och jag har bytt ut dl-, msk- och tsk-måtten mot rostfritt. Jag använder inga längre teflonstekpannor eller plastredskap när jag lagar maten. Plastflaskorna som vi använde till dryck när vi äter utomhus/i skogen har bytts ut mot nya rostfria flaskor från Klean Kanteen. Rester av mat förvaras numera i glasburkar istället får plastburkar i kylen. För att spara på miljön har jag köpt nästan allt på loppis, förutom de nya flaskorna och måtten.
I lekrummet
Att ta bort saker i lekrummet var svårare än att ta bort saker i köket. Barnen har sina favoritleksaker och de är ganska ofta i plast. Men det jag har gjort är att byta ut alla plastlådor som leksakerna förvarades i mot lådor i trä och rotting. Och jag måste säga, det blev faktiskt mycket finare i rummet också. Jag har lyckats sorterat bland leksakerna och tagit bort en hel del leksaker tex matleksakerna i plast åkte ut och jag behöll de i rostfritt, tyg och trä.

Utomhus
Utomhus är det mesta i plast, och det här var det svårast stället att plastbanta på måste jag erkänna. Jag har lyckts hitta två hinkar, några träslevar, små teskedar och burkar i rostfritt, förutom den vattenkannan, kaffepannan, kastrullen och krattor som vi haft sen tidigare. Med de nya sakerna har jag kanske halverat plastleksakerna men inte fått bort allt. De sakerna som jag inte lyckats med allt är t.ex. leksaksbilarna, de större bilarna som barnen åker på, bandyklubborna, bollarna och sandformerna. Men ett steg i taget.

Framåt
Det jag ska fortsätta med är att välja ekologiskt, trä och tyg vid nya inköp. Byta ut bilmattan som barnen leker på i köket är en prioritet till hösten. Jag ska se vilka ekologiska pysselmaterial som finns på marknaden inför nästa gång jag ska köpa in nytt till verksamheten. Förutom att steg för steg byta ur plastleksakerna som finns kvar i lekrummet och ute ska jag även se om det går att hitta bra alternativ till Bobby car:en och de andra plastfordonen utomhus.

Ha det fint och giftfritt!
Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar