fredag 8 november 2013

Känna igen bokstäver a b c

Jag hittade en rolig alfabetsövning på nätet och gjorde en egen variant på den. Vi gjorde den här övningen på bokstaven a b och c.

På varje papper utgick jag från en bokstav, a, b eller c. Överst skrev jag "Hitta alla A a". Sen skrev jag stora och små av en utav den valda bokstäven överallt på papperet, efter det lade jag sen till massa andra stora och små bokstäver lite här och där (och såg till att inte använda bokstäver som är allt för lika bokstaven a b eller c, tex på papperet med bokstaven B skrev jag inte d p q eftersom dem är väldigt lika b).


Barnet fick sen sätta klistermärken på alla "rätta" bokstäver. Det var en jättekul lek, att hitta och känna igen en viss bokstav, speciellt eftersom det ingick klistermärken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar