torsdag 21 november 2013

Ekologisk mat

Den här planschen satt på bvc, den är från naturskyddsföreningen. Jag handlar mycket ekologiskt mat, för att barnen ska få i sig så lite gifter som möjligt. För visst är det otäckt när man tänker på det, att nästan alla mat vi äter som inte är ekologiskt (kan) innehålla gifter och det sitter vi och äter. Nu kanske inte ekonomin räcker till alla gånger, men den här planschen visar vad vi ska tänka på att byta ut förts och främst:


1. kaffe (det serverar jag inte till barnen)
2. kött
3. mejerier
4. bananer och vindruvor
5. potatis

För en lite penning går det även lätt att byta ut pasta, ris, havregryn, linser, bönor, krossade tomater, morötter mm till ekologiskt också. När jag handlar ekologiskt brukar jag tänka på vad jag betalar per matkasse i stället för på jämförprisets. Det kanske låter ologiskt, men om jag har en budget på 500 kr/vecka och jag kan köpa ekologisk falukorv och få pengarna att räcka till så gör jag det, även om det inte blir en halv korv över att lägga i frysen till nästa gång vi ska äta det. Kanske kortsiktigt tänkt ekonomiskt, men långsiktigt för barnen och miljön.

Sen har jag märkt att en del varor till och med är billigare när de är ekologiska, här om veckan var tex. a-filen billigare. Det blir i alla fall jag glad för :)

Tänk på barnen och på miljön, handla ekologiskt så långt det går!
Sara


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar