fredag 29 november 2013

D dinosaurier

D som i dinosaurier. Vi har pratat och gjort en massa aktiviteter kring bokstaven Dd.

Den här gången gjorde jag en sensory bin - sensorisk låda. Det var dinosaurier, några träd, lite färgat ris och en bit bubbelplast i (skulle representera vatten). Leken kring lådan blev inte som jag tänkt, det åkte i lite andra saker i lådan istället och dinosaurierna fick var med i andra lekar utanför lådan istället. Med det gjorde inget, tanken var att prata om bokstaven d och att få upp ett intresse kring dinosaurier och det funkade.

 
Vi lånade även en massa böcker på biblioteket kring dinosaurier. "Harry och dinosaurierna på museet" har varit en stor favorit. Vi har lärt oss massor om dinosaurier och vad de heter.

Jag hittade ett pre-k pack om dinosaurier via pinterest och vi har pratat om "lika/olika" och "vilken kommer näst". De här olika pre-k packen jag använt är väldigt bra när det gäller matematisk förståelse tex ordningsföljd och att förstå skillnad och likheter. Jag använder det som jag tror funkar i packen, skriver ut och antingen plastar jag in eller lägger i plastfickor. Jättekul är det i alla fall och vi lär oss massor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar