tisdag 30 april 2013

K är veckans bokstav

I veckans bokstavspåse fanns det saker på K.

Katt, ko, klocka, krokodil, bokstavskort och magneter K och k. Kastrull, kniv (leksakskniv), ketchup, köttbullar, kaka. Sångkort: Klappa händerna så fort du kan, Lille Katt, Har du sett min lilla katt och Nyss så träffa jag en Krokodil. Vi sjöng sångerna, alla verser på Lille Katt och Har du sett min lilla katt.  "En gång till", "en gång till" ;) Det blev en lek både med djuren och senare även köksredskapen. Magneterna blev ihop parade med bokstavskorten, men sen var de inge roliga längre. Får se hur jag kan utveckla det till något intressant...

Ja, och så hade vi några ordkort också. Kasta, klättra och krypa. Vi tog med oss en boll ut och kastade lite, men sen var det roligare att sparka boll och det ledde till en springlek. Klara färdiga gå- spring! 123 - spring! eller hur långt man nu vill räkna.

Sen låg det en sax och lim i påsen tillsammans med muffins- och knäckformar - Klippa och klistra! Det var det mest populära. Lite vårblommor i pappersformat.



Att arbeta med bokstavspåsar är ett sätt för mig att få barnen att bli intresserade av bokstäver, men det är det inget tvång utan allt ske på barnens villkor. Jag erbjuder en massa olika saker i påsarna och så får barnen välja det som de tycker är roligt och som de är nyfikna på. Om de inte tycker någon är roligt eller om vi inte hinner göra allt spelar det ingen roll.

Ha det bra!
Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar