måndag 22 april 2013

Öra och ögonfransar - om att lära känna ord

Det är kul med små barn, de kan så mycket och är så nyfikna.

När jag läste till lärare gick jag en kurs som hette "Läsförståelse och läsinlärning". Under kursen fick vi vid varje tillfälle läsa om en pedagog och en metod om hur man kan lära sig läsa. Jag vet inte exakt hur många olika metoder vi fick läsa om, men det blev många. Slutsatsen av kursen var att "läraren väljer metod och barnet väljer angripssätt på metoden",och skulle det behövas får läraren byta metod.

Nu undrar du kanske varför jag skriver om läsinlärning när jag är dagmamma och pedagog för små 1-5 åringar. Dels så står det i Lpfö 98 (läroplanen som är vägledande för min verksamhet) att barnet ska "utveckla intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner" och dels så vill jag berätta om min kunskap i området som jag använder mig av när jag låter barnen få möta ord och bokstäver i leken. Tillskillnad från det jag fick lära mig på kursen "att läraren väljer en metod" kommer jag att låta barnen få möta ord och bokstäver på många olika sätt. För barn tycker om att leka med samma sak på oilka sätt och på samma sätt med olika saker och på samma sätt med samma saker och på olika sätt med olika saker. Barn är nyfikna och de kan så mycket, så varför inte ge de möjligheten att leka fram ett intresse för ord och bokstäver innan de kommer till skolan.

Vi utforskade ord om kroppen här om dagen.
Det var kul att blanda korten, det var kul att stå på korten och det var kul att sätt upp korten på skåpet. Så här blev resultatet, två noga utvalda ord fastsatta med blommig/blå tejp.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar