tisdag 24 juni 2014

QR-koder

Jag har länge haft ett projekt på gång där jag tänk använda QR-koder. En mattestig till trollet Maja. För att lära mig lite mer om QR-koder gjorde jag en liten utforskarbana i trädgården.

Jag gick runt i trädgården och tog bilder. Sen gjorde jag QR-koder på nätet som jag länkade till bilderna (som jag lagt ut på en annan del av bloggen). Till varje bild finns även en text med en uppgift att göra och en ledtråd till nästa ställe där det finns en ny QR-kod. Jag skrev ut alla QR-koder och skulle plasta in de. Men vid utskriften gick det på tok. Mobilen som barnen skulle använda kunde inte läsa de utskrivna bilderna (QR-koderna). Däremot kunde mobilen läsa QR-koderna som fanns  på läsplattan. Det var riktig tur att jag provade att läsa av de själv innan jag hade barnen med mig. Tyvärr hann jag inte klart med det här till sommaravslutningen men jag ska i alla fall göra ett nytt försök med att skriva ut bilderna och förhoppningsvis kommer det bli en "Utforskarbana" tillslut.

Ha det fint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar