tisdag 11 mars 2014

Föreläsning - Giftfri förskola

Jag var på en föreläsning med bland annat Naturskyddsföreningen i går kväll. Den handlade om miljön i förskolan, "Giftfri förskola" hette föreläsningen. Nu är jag jätteinspirerad att förändra miljön för barnen (och mig) här.

Det började egentligen för några veckor sen när jag såg filmen "Underkastelsen", även den handlad om alla miljöfarliga ämnen vi har omkring oss. Direkt efter filmen gick jag in i köket och tog bort alla plasttallrikar och plastbestick som barnen använde. Jag la undan teflonstekpanna och plastredsakapen, plockade fram alla gamla glasburkar och kollade på nätet efter alternativ till pipmuggarna. Barnen har ätit på vanligt porslin nu och jag har sparat matrester i glasburkar så långt det gått. Det är ju lite tokigt om jag ska ge barnen ekologisk mat och sen får de i sig gifter från tallrikarna som de använder. Skulle något ramla i golvet och går sönder så får jag väl städa lite bara.

Nu till föreläsningen. Den var som sagt jättebra och det var flera olika parter som berättade om just deras arbete. Jag skulle kunna skriva massor om vad som berättades men det som slog mig mest var hur mycket gifter det egentligen är i barnens leksaker och hur dålig vår lagstiftning kring kemikalier egentligen är. Istället för att nya (och gamla) ämnen testas för att se om dem verkligen är säkra så säger lagen mer eller mindre att ämnen får användas tills de bevisats vara farliga (det här är min tolkning av vad jag uppfattade på föreläsningen och inte fakta om vad som verkligen står i lagen och vad personerna på föreläsningen sa). Det görs inte heller några tester på hur olika ämnen påverkar oss när de blandas, vilket de gör när vi har många många olika ämnen kring oss dagligen. Det är ju hemskt! Mina tankat går till alla plastleksaker som barnen har. Och till fleecetröjorna och gortexskorna och gummistövlarna och regnkläderna och gosedjuren som barnen har varje dag. Puh!

Så vad tog jag med mig som jag kan förändra, för det är ju egentligen det som allt handlar om. Att jag faktist har makten att förändra och förbättra barnens och min miljö.

Byt ut plastlådorna som leksakerna ligger i mot obehandlat trä, rotting eller annat naturmaterial.
Köp inte konserver, välj pappförpackningar med tex krossade tomater (insidan av konserven är i plast och full med gifter, samma gäller metalltuber).
Tvätta händerna på barnen efter de använt datorer eller elektronik.
Åk till återvinningen med gammal elektronik, det är inte leksaker, de är fulla med gifter.
Gallra bort mjuka plastleksaker, speciellt de som luktar plast och känns kliet kladdiga.
Ersätt plastleksaker med alternativt material så långt det går.
Tvätta alla textilier innan de används, även gosedjur!
Använd gjutjärn, glas och porslin i köket.
Använd hakklappar i tyg.
Städa med gulsåpa och vädra ofta (damm samlar upp miljögifter).
Använd ekologisk tvål  (svanenmärkt är ok, men ekologiskt är bättre).
Skippa vaxduken om det går, eller använd den sparsamt.
Köp inte nya fleecekläder, välj annat material näst gång, och tvätta inte de gamla fleecekläderna så ofta (det är då kemikalierna, som inte är nedbrytningsbara, frigörs och kommer ut i naturen).
Om det går välj annat är gortex (samma där, det är inte nedbrytningsbart alls).

Det var några av de saker som togs upp och som jag kommer börja förändra, för jag har makten att förändra här och nu!
Ha det bra!
Sara


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar