onsdag 28 augusti 2013

Sensorisk låda

På nätet hittade jag en aktivitet/lek som kallas ”Sensory bin”, som jag översatt till ”sensorisk låda”.

Jag testade en egen variant. Vår lådan innehöll en förpackning med rispuffar, en flaska, en tratt, några saker att ösa med (vällingmått, liten sked och ett gammalt mått), och en leksaksmugg. Tanken var att det skulle vara en ösa och hälla aktivitet. Jag hoppades på att det skulle vara kul i 10 minuter i alla fall. Det var kul i nästan 30 minuter (och jag kände att det vara toppen, helt klart godkänt). 

  
Efter en halvtimme bars lådan in i lekrummet och leken utvecklades med fler leksaker. Tallrikar, grytor, glas och allt möjligt annat som hade med leksaksmat att göra. Dockorna plockades fram. Men helt plötsligt blev Pippidockan tokig och det flög rispuffar i hela rummet. Vilken tur att jag hade kameran i handen ;)


Efter att vi städat upp rispuffarna och jag vänligt med bestämt sagt att ”leken fick fortsätta om rispuffarna inte flög genom rummet” utvecklades leken, den här gången vara det andra små figurer som använde lådan med puffar till att bada i.


Det här var en aktivitet/lek som verkligen uppskattades och som fortsatte efter lunch till och med. Mer är godkänt, enligt mig.

Ha det fint!
Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar