lördag 28 december 2013

Julen - bokstäver och ord

Vi har hunnit med en massa olika bokstavs- och ordaktiviteter i december.

Jag har tillverkat en alfabetsplansch och satt upp på kylskåpet. Jag tog två ord på varje bokstav och så använde jag bilder från clipart i datorn. Skrev ut bilderna, limmade på ett större papper och laminerad ihop det genom att ta 4st A4-lamineringsfickor och stryka ihop dem (jag hade en kökshandduk mellan plasten och strykjärnet för att inte förstöra det). Det tog en bra stund att värma plasten så den satt ihop men det funkade. Sen tejpade jag upp planschen på kylskåpet.

En av lekarna vi gör med planschen är att barnet har sju magneter som sätts upp en i taget på valfri plats och jag säger vad det är för bokstav, hur bokstaven låter och vilka ord som står skrivna vid bilden.

Tanken var även att vi skulle sätta upp magnetbokstäver på planschen, men magneterna var för svaga så de ville inte fästa.

Vi använde olika varianter på bokstäver som vi hade och matchade med varandra.


Vi funderade på olika bokstäver och kopierade ord från små gula kort.

I ett pre-k pack hittade jag lite roliga träna-pennan utskrifter med jultema. Länkar till pre-k pack längre ner på sidan.

Det fanns även ett pre-k pack med mönster och ett med para-ihop-ord, också det med jultema.

Här är länkar till tre olika pre-k pack som jag använt några delar ur:
Elf on the shelf
Nativity pre-k pack
Winter wonderland

Ha det fint!
Sara


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar