lördag 15 juni 2013

S veckans bokstav

Det första som kom fram ur bokstavspåsen var de två bokstavskorten med S s och de två magneterna. Att paraihop de är kul och avklarat på en kort stund. Undra vad jag kan hitta på för något så jag kan utveckla den här aktiviteten?



Sen undersökte vi alla saker i lilla påsen dvs alla saker som börjar på S. Strumpa, sax, stege, stekpanna, stol, skor, sköldpadda, senap. Det här gången blev det ingen lek med sakerna, det brukar det bli.


Den här träna-sy-träkatten var med i påsen. Väldigt uppskattad! Vi har även sy-kort i papp hemma och till de är det garn och en lite plastnål. Jag tycker nog att träkatten med sitt skosnöre vekar vara lite enklare och det gör att den är roligare att hålla på med för små barn. Tråden trasslar sig inte och nålen ramlar inte av.


I påsen låg det två varianter av ordkort. En hög med ord som började med S och en hög med tre kort som hade S någonstans annat än i början. Vi lekte först läs-och-gör med orden som började med S, det är uppskattat när jag läser och de får springa, stutsa, simma, sova, stampa och sparka. Den andra varianter var att jag läste ordet och de fick peka på bokstaven s. Det var också kul!




Ormpusslet låg i påsen. På ena sidan är det en bokstav per pusselbit och på andra sidan är det en siffra per pusselbit. Barnen bryr sig inte om vilket som är uppåt och inte heller vilken ordning de kommer i. Tanken med ormpusslet var att vi skulle prata om siffror. Pusslet har lagst flera gånger den här veckan.


Spel börjar med s. Ordet siffra börjar med s. "Fem myror är fler än fyra elefanter" sifferspel är ett jättekul para ihop rätt-spel och det finns flera varianter. Antingen med bara bild eller med bild och siffra, det finns även en med bara siffra men det var lite för avancerat ännu.


Det som inte alls blev använt (utan bara omkring kastat) den här veckan var Mollymus spelkort med siffror. Får fundera ut om jag kan hitta på någon annan rolig aktivitet med korten ;)


Sen hag vi läst Sagor! Min favorit bland böckerna är "Stinas sommar" av Lena Andersson. Helt underbart tecknade (i akvarell) och sagorna är väldigt fina också. (Har ingen bild på sagorna).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar