tisdag 18 februari 2014

Matematik i januari

Vi har haft skoj med matte i januari också:

Här spelar vi med en Bamsekortlek (jag hade tagit fram två av varje siffra 1-5), barnet lägger på pluttar för antalet figurer på kortet och flyttar sen över dem i en äggkartong (som jag klippt och limmat ihop för att ha 10 hål).

Här leker vi med en Hello Kitty-kortlek (jag har tagit ut siffra 3,5,7 och 10), och sen fick vi dra var sitt kort och räkna upp pluttar till varje (pluttarna kommer från ett annat spel).

Här har jag satt upp magnetsiffrorna 1-9 på en bricka i metall. Barnet sätter dit 1-9 av sina siffror och vi räknar samtidigt.


För ett år sen gjorde vi de här tallrikarna och muggarna med siffror på. Nu använde vi de och parade ihop siffror med. Tallrik och sen mugg...

...sen mugg med tallrik på.

Vi har även spelat med ett nytt träpussel, det var kanske lite väl enkelt för ett lite äldre barn.

Vi samtalar även om matematik ofta, när vi tex. lagar mat eller bakar. Jag ser till att namnge olika storlekar och former, färger och mönster på leksaker, i leken och i vardagen. Det bygger ut ordförrådet och barnen kan få en förståelse för matematiska begrepp genom leken och i vardagen.

Ha det fint!
Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar